Wed

15

Jul

2009

Lassítják az időskori látásromlást az omega-3 zsírsavak

Lassítják az időskori látásromlást az omega-3 zsírsavak[ORIGO] EGÉSZSÉG 2009. július 1., szerda, 22:58

A zsíros tengeri halakban így például a tonhalban vagy a lazacban fellelhető omega-3 zsírsavak lassítják a vaksághoz vezető időskori sárgafolt-pusztulás előrehaladását, különösen a betegség kései stádiumában - tudjuk meg amerikai kutatók beszámolójából.

Az időskori sárgafolt-pusztulásban, vagyis makuladegenerációban (AMD) a szem ideghártyájának éleslátásért felelő területe, a sárgafolt fokozatosan pusztul. A jelenleg gyógyíthatatlan betegség 60 év felett rendkívül gyakori, és akár vaksághoz is vezethet. A kutatók táplálkozási szokásokat felmérő kérdőívek alapján kalkulálták ki az 55-80 év közötti korosztályba eső 2 924 férfi és nő résztvevő átlagos omega-3 zsírsav (DHA és EPA) fogyasztását. A vizsgálati alanyok a 8 éves időszakot felölelő AREDS (Age-Related Eye Disease Study) tanulmányban, az USA Nemzeti Szemészeti Kutatóintézetének, az NEI-nek az életkorral összefüggő szembetegségek és egyes táplálkozás-kiegészítők viszonyát vizsgáló felmérésében vettek részt. Az AREDS vizsgálat eredményeiből elsődlegesen az olvasható ki, hogy az antioxidáns hatású étrend-kiegészítők és a cink együttes bevitele bizonyos fokú védelmet nyújt a kései stádiumú, súlyos AMD kialakulásával szemben. Az AREDS résztvevőit véletlenszerűen osztották több csoportra: a résztvevők egy része placebót, más részük antioxidánsokat - C és E vitamint, béta-karotint -, vagy cinket és rezet, illetve a fentiek kombinációját tartalmazó étrend-kiegészítőt kapott.

Heti két-három adag nagy zsírtartalmú tengeri állat - lazac, tonhal, makréla, hering, vagy kagyló - fogyasztásával már teljesül a tanulmányban előirányzott magas DHA- és EPA-bevitel. Ezzel együtt az AREDS résztvevőinek többsége az ajánlottnál lényegesen kevesebbet fogyaszt ezekből az étrendi komponensekből. Persze ha a táplálkozási szokásokon nehéznek bizonyul változtatni, még mindig szóba jöhet az étrend-kiegészítők alkalmazása - javasolja Chiu.

A szerzők hangsúlyozzák: az eredményeket még korai lenne az AMD-sek számára megfogalmazott étrendi ajánlásba foglalni; ehhez további kutatásokra van szükség. "Biztosan állíthatjuk - hiszen több kutatás adatai egybehangzóan igazolják -, hogy a magas omega-3-zsírsav- és antioxidáns-tartalmú, alacsony glikémiás indexszel jellemezhető étrend késlelteti az AMD okozta látásromlás súlyosbodását" - foglalja össze Taylor. - "Ehhez a mostani vizsgálat még annyit tett hozzá, hogy az étrendi beavatkozás időzítése, illetve az egyes étrend-kiegészítők egymással való kölcsönhatása sem lényegtelen."

A szerzők eredményeiket a British Journal of Ophthalmology online kiadásában tették közzé.

[origo] egészség


"Megfigyeléseink szerint a placebó-csoportba sorolt korai stádiumú AMD-s betegeknek előnyük származott a nagyobb mennyiségű DHA fogyasztásából, ugyanakkor a kiegészítőket is tartalmazó étrendben mintha az antioxidánsok és/vagy az ásványi anyagok lerontották volna a DHA-nak a korai AMD-re gyakorolt kedvező hatását" - érzékelteti a komplex táplálkozási kölcsönhatások jelentőségét Allen Taylor, a Tufts University (Egyesült Államok) orvosi fakultásának a látásegészség és az étrend kapcsolatával foglalkozó szakértője. Nem befolyásolták azonban az antioxidánsok a DHA és az EPA védőhatását a sárgafolt-degeneráció kései stádiumba történő progressziójával szemben. Azoknál a vizsgálati alanyoknál, akik többet fogyasztottak ezekből a zsírsavakból, az AMD kisebb valószínűséggel jutott el az előrehaladott stádiumig, akár az elváltozás úgynevezett nedves, akár száraz formájáról volt szó. 

"Arra vonatkozóan is bizonyítékot találtunk, hogy az említett étrend-kiegészítők és az omega-3 zsírsavak erősítik az alacsony glikémiás indexű étrend (dietary glycemic index, dGI) hatását az AMD kései stádiumba való progressziójának megelőzésében" - teszi hozzá a közlemény egyik társszerzője, Chung-Jung Chiu. - "Korábbi kutatásaink arra utaltak, hogy az alacsony glikémiás indexű étrend önmagában is képes hátráltatni az előrehaladott AMD kialakulását. Feltételezésünk szerint a vércukorszint gyors megugrása a magas GI-vel rendelkező ételek fogyasztását követően olyan sejtkárosodáshoz vezet, amellyel a szemideghártya sejtjei nem képesek megbirkózni." A kutatócsoport korábbi adatai szerint már napi öt szelet fehér kenyér felváltása teljes kiőrlésű kenyérre - 250 g teljes napi szénhidrát-bevitel mellett - öt évre kivetítve csaknem 8%-kal csökkenti az előrehaladott AMD kialakulásának esélyét. Ez azt jelenti, hogy a táplálkozási szokások elhanyagolható mértékű változtatásával is könnyedén és számottevően csökkenthető a kockázat.
Mi a glikémiás index?

A glikémiás index értéke azt mutatja meg, hogy egy adott táplálék szénhidrát-tartalma milyen gyorsan jelenik meg a keringésben vércukor formájában. Az édesített üdítőitalok és a fehér kenyér például magas GI-vel rendelkeznek, mert szénhidrátjaik hamar lebomlanak, így a vércukorszint gyors emelkedését és süllyedését okozzák. Az alacsony GI-vel jellemezhető ételekben, mint pl. a teljes kiőrlésű lisztből készülő tészta- és kenyérfélékben viszont olyan szénhidrátok találhatók, amelyek lassabban bomlanak, így hatásuk a vércukor-szintre elhúzódó és kevésbé drámai mértékű.

Trackback URL for this article


Trackbacks / Pingbacks 0

Write a comment

Comments: 0

  • loading